Túra leírások

/Túra, túrázás

Túra leírások, turista információ, élmény, ismertető

Kárpátok beli túra leírások

2005-05-13 :: Máramarossziget Erdélyben Máramarosszigeten jártunk.
2005-05-15 :: Máramarosszigeti túra Máramaros megyében Sziget városban jártunk. Onnan indultunk egy kis túrára, hogy megismerjük a környéket.
2006-07-12 :: Szlovák paradicsom Rozsnyó, Dobsina, Betlér, Dedynki. Autós túra Szolvákiában a régi magyar területeken.
2007-06-24 :: Erdély-túra Egy 2 hetes túrát tervezek Erdélybe. Bejárnánk egy részét, az egészre úgysem lenne idõ.
2007-07-28 :: Magas-Tátra 2007 Poprádra utaztunk ki egy kicsit, hogy a Magas-Tátrában pár helyet meg tudjunk nézni.
2008-06-06 :: KrasznaHorka vára Kassán kezdtünk egy szép reggel, majd Torna várán keresztül jutottunk el Kkrasznahorka váráig.

Erdly :: Mramarossziget - Skanzen

Mramarosziget futca
2005 mjusban Erdlyben jrtunk Mramarosszigeten. A vrost nztk meg elszr a vendgltnknak volt elintznivalja, s segtett a gyorshajtsom rendezsben :). Egy 20Km/rs tblnl sikeresen 30km/rra gyorsultam fel,ebbl addott a bntets. A kis kzjtk utn vgigstltunk a vros futcjn, s ismerkedtnk a boltok rukszletvel. Kellemes kisvrosi hangulat tapasztalhat a teleplsen viszonylag nagy szombati forgalommal.

Mramarisziget trkp, a megyek trkpe
A vros a mai Romnia szaki rszn tallhat a tisztl nem messze. A Lna foly folyik keresztl a vroson. Krben a Krptok veszi krbe a terletet. Az Ukrn hatr nincs messze, a tlodalra t is lehet ltni knnyen. Maga a vros magn hordja az elz rendszer jeleit mg, a korbban javarszt magyarok lakta telepls mra tlnyom rszt romn szltt, magyar s ukrn kisebbsggel. A vros szln tallhat egy Skanzen, mint ltvnyossg, oda mentnk ki megnzni.

Mramarosszigeti Skanzen
A Skanzen a rgi korok emlkt hordozza, az orszg terletrl idehoztak paraszthzakat, s itt jjptettk. Az egsz gy van kialaktva, mint egy falu, kacskarings utckkal, s temetvel, templommal. Tbb 10, vagy akar 100 hzbl ll a telep. Mindegyiknek megvan a maga sajtossga, az egyni Szkely-kapus bejrattl a norml kertses telekkel. A hzak udvarra, s jpr hzba be is lehet menni, s megnzni milyen volt a felptse. Berendezs nagyon nincs, de az udvarkon felfedezhet pr helyen szekr, kt, a fa megmunklsra hasznlatos eszkzk, kezdetleges berendezsek.

Templom a Skanzenben
Nagyon szp Fatemplom tallhat a Skanzenben, ha jl tudom alkalmanknt mg hasznlatban van. A templom kertjben egy rgtnztt temet lett kialaktva. Csodlatos faragsokat s az egyszersgben is szp megoldsokat lthattunk. A (legalbbis szerintem) Erdlyre jellemz sznatrolkat is szp szmmal tallhatunk itt. A ngy sarkn az ptmnynek fard tallhat, ekkz tettk a sznt, szalmt, majd esetenkn le is takartk a megzstl, s gy a megromlstl vdend.

Skanzen utcarszlet
Az egsz Skanzen szpen rendben volt tartva, mindenhol lenyrva a f, csend s rend honolt a terletn. Kellemes idtlts vgistlni, s megtekinteni a helyet. A sta vgre tisztba lehettnk azzal, hogy milyen viszonyok kztt lhettek az emberek az ilyen hzakban, milyen lehettet az letk, s hogyan lettek. A klnbz ptsi szoksok is vgigkvethetk voltak, gymint rnkhzak, tapasztott fal pletek, vakolt hzak, gyalult gerendkbl ptett hzakkal. Szerintem ha valaki arra jr, akkor ne hagyja ki, mert megragad a hely. A Skanzen egy dombtetn ll a vros felett, gy a krnyez hegyekre, a szomszdos Ukrajnra s Mramarosszigetre is szp a rlts.

Szaplonca - Erdly - Borvz forrs

Szaplonca, borvz lelhely s tltlloms
Kb. 15 ve voltam korbban erre, gy megkrtk az ismersnket, hogy vezessen el minket Szaploncra is, hogy megnzzk a borvz palackoz zemet, s tudjunk venni, s inni egy kis vizet. A vz elg ersen knes z, de frissen a forrsbl fogyasztva mg nem lehet rezni, csak miutn llt egy kicsit. gy kimentnk a helyre. Kicsit nehz volt megtallni, s kijutni oda, az odavezet t elg rossz volt, s szemlyautval vigyzzva kellett menni egyrszt, hogy nem maradjunk ott egy pocsolya kzepn, msrszt, hogy egy kvel le nem drgljk az aut aljt.

Szles folyam a telep mellett
A rgi tlt zem bezrt, s az plet elhanyagolt volt, sok helyen sszeomlott, s hamarosan ssze is fog szakadni. A krnyk nagyon szp volt, gy nz ki a termszet lassan visszahdtja az elvett terletet. Tettnk az erdben egy rvid stt, majd a patakhoz a hdhozmentnk vissza s csinltunk pr kpet. Aztn visszaindultunk, s meg arra gondoltunk, hogy megnzzk a Szaploncn a msik nevezetessget a Vidm temett. Errl jut eszembe egy rdekessg, ami Szaploncn is megfigyelhet. Az egsz teleplsen a hzak szmozsa nem utcnknt trtnik, hanem folyamatosan indul a falu egyik vgrl, s tr vissza. Pl. egyik oldalon indul 1-el a szmozs, es a tloldalt az 1230-as szm van.

Vidm temet
Megrkeztnk a temethz, de sajnlatoan tapasztaltuk, hogy a templomban ami az udvarn ll elkezddtt a mise, s emiatt a ltogats nem megengedett ekkor. Persze sokmindent nem rtettnk volna a feliratozsbl, de ebben a kedves ismersnk tudott volna segteni. A temet egy igazi romn kitallmny ahogy tudom. A fejfkat mind kzzel ksztettk, s egyni. Le van rva a halott lete viccesen, a szakmjval kacsolato kp van festve r. gy tvolrl is ltszik, hogy milyen szp a temet. Mostmr lltlag olyan magas a dj a bejutshoz, hogy szinte senkit nem temetnek mr ide ilyen mdon.

Mramarossziget - Erdly - Krptok tra

A foly Mramarosszigetnl
Msnap elindultunk, hogy a krnyez hegyekben trzzunk egyet. Mivel Blint bcsi jl ismerte a krnyket gy trkp nlkl s turistajlezs mentes krnyken tettnk egy stt. A vrosbl indultunk a helyi folyn keresztl indultunk el a vros szle fel, majd jutottunk ki egy utcn a vrosbl. Egy kimlytett szekrt mentn haladtunk felfel a vros feletti dombra. Szp kilts nylt elszr a vrosra, majd ksbb Ukrajnra, s a Tiszra, valamint a Tiszn tallhat hdra is.

Kilts a Tiszra s a hdra
Nagyon szp id volt s nagy hegyi legelkn indultunk el. Az egsz terlet korbban erdvel volt fedve, de az llattenyszts s a gymlcsfaltets miatt az egszet kivgtk, most pedig szinte kihasznlatlanul parlagon hever. Egyelre a termszetnek nincs lehetsge, hogy visszavegye a terletet, s ahogy a fejlds irnyt nzzk nem is nagyon lesz r md. Termszetesen gy is szp ltvny a hegyek s vlgyek ltvnya, de sajnlja az ember, hogy ilyen szinten beleavatkoztak a termszet normlis kialakulsba.

Madrtoll egy fa trzsn
Tovbb haladtunk a zld dombok kztt, majd egy kis patak mentn le egy vlgybe. Ekkor mr egy erd szlre rtnk. Az erdben sosem ltott kor, s mret fkkal tallkoztunk. Ha el szeretnnk kpzelni, akkor pl. a Bkkhz tudnm hasonltani. Olyan szp volt, olyan bkkfkkal, csak a trzsk nem 80cm tmrj, hanem 120cm krli. Teht mg az egyik 100-150 ves, addig a msik parszz ves. Persze ez knnyen magyarzhat azzal, hogy nagyobb az erdterlet, ksbb rtjk ki az erdt.

Patak az erdben
Az erdsv egy id utn ujra elmlt s egy svnyen kirtnk egy j tisztsra. Itt szereztnk botot is, egyrszt, hogy arra tmaszkodva jobban tudjunk haladni, msrszt, hogy a kutykat, ha esetleg tallkozunk akkor el tudjuk riasztani. Tudvalev, hogy ilyen esetben a kutyak a bot vgt fogjk tmadni,azt fogjk harapdlni. Teht kirtnk a legelre. risi terlet lett kirtva, hogy legelt alaktsanak ki belle.

Legel a Krptokban
A legel szln haladva nagyon sok lovat lttunk itt legelni, egy brny, s kecske csapattal is talalkoztunk. A loval magugra voltak hagyva, legalbbis a krnyken sem lttuk, hogy valki felgyelne rjuk. Igaz messzire nem is tudtak volna jutni, mert a mells lbuk ssze volt ktve egy rvid ktllel, s csak pattogva tudtak odbb jutni, ami elg fraszt mutatvny nekik. A nagy Krptokbeli es nyomait is lttuk az irtsok szln,sok helyen vzmossok voltak, gy megindtva a a talaj erzijt.

Feny erdsv a legel szln
Lejutottunk a vlgyben. Valami tborozhely volt korbban ezen a terleten, ezrt maradt meg nmileg az erd erre. Nagyon szp fenysvot lttunk. Lementnk ht oda, egy patakot is talltunk a domb aljban. Itt leltnk, s megebdeltnk. J volt pihenni is. Kzben tgondoltuk, hogy mgsem az idevezet utat vlasszuk hanem a kicsit hosszabb de tovbb vezet utat. gy a pihens utn bevetettk magunk az erdsvba. Itt vettk csak szre, hogy ebben is nem tl rgen irtst rendeztek, gy nehz volt tjutni.

Kijrt kves t az erdben
Az erd, s erdei t, ahov jutottunk, vgre nem gakkal teli. Az erdei ton lehet haladni, mrha kikerljk az risi kerknyomokban ll akr flmret mly pocsolykat. Az ton ltszik, hogy valamikor jl meglett csinlva, de az itt jr risi s nehz teherautk kijrtk, s kimlytettk az utat. Ezen a rszen a fk kisebbek voltak, kb 20 ve lett tarra vgva ez az egsz terlet, azta ntt vissza az erdmagtl. Utunk egy patak mentn, s prszor rajta kersztl haladt, de mr jkora tvolsgot megtve haladunk a megbeszlt vgllomsunk fel.

Gyorsfolys patak
Egyszer eljutottunk a patakhoz jra, de most nem volt hd rajta. A kveken kellett tlpni. Na ez nem tkletesen sikerlt kedvesemnek, de szerencsre volt nla cserenadrg, gy t tudott ltzni. Az utunk ezutn is vltakozva erdben s mvelt rteken, vagy legelkk keresztl haladt. Sok helyen tallkoztunk a legeltets nyomaira, s ki ptmnyekre, amik a psztor ok hoztak ssze, hogy megvdjk maguk az es ell. Kezdett az id rosszabbra fordulni, gy jobban elkezdtk szedni a lbunk, s haladtunk tovbb. Egyre kevesebb idre lltunk meg pihenni, valahogy nem volt kedvnk elzni.

Kves t, a teleplsre bevezet t
Vgre jabb pr kilomter utn rakadtunk az tra, ami mrjra kvel volt bortva, s a teleplsre vezett be. Mint a ksbbiekben kiderlt, hiba kerltnk 2-3 kilomter utn hzak kz, mg tovbbi 8 kilomter tvot kellett megtennnk a ftig, ahonnan busszal tudtunk volna Mramarosszigetre visszajutni. A lefel utunk sorn tbb aut is elment mellettnk, mgnem egy auts megsznt minket, s felajnlotta, hogy levisz a faluba. rmmel elfogadtuk, s a kocsi platjn rzkdva is jobb volt, mint ezt a tvolsgot megtenni fradtan a bitumenes ton. Lerve kiderlt, hogy a buszunk nem rgen ment el,s kb. 1,5 ra lesz a kvetkez jratig. Kidertettk, hogy hogyan tudunk telefonlni haza, gy eljttek rtnk autval, gy idben hazartnk. Nagyon kellemes de hossz tra volt.

További túra helyszín, leírás

Állatkert - vadaspark séták, kirándulások logó kép

Állatkert, vadaspark

Séták, látogatások hazánk vadasparkjaiban, állatkertjeiben.
Arborétum, növénykert kirándulások. - kirándulás tájegység képe

Arborétum

Arborétum, növénykert kirándulások.
Városnézés - kirándulás tájegység képe

Városnézés

Inkább telerüléseket érintő, gyakorlatilag városnéző kirándulások.
  Aggtelek tájegység képe

Aggtelek

Az Aggteleki-karszt és az Aggteleki-hegység körzetében bejárt túrák, kirándulások leírása.
Bakony tájegység képe

Bakony

A Bakony-hegység területén túráztunk, kirándultunk, ezen túrák leírása.
Balaton-felvidék tájegység képe

Balaton-felvidék

A Balaton környékén, a Balatoni-dombság területére tehető túráink.
Börzsöny tájegység képe

Börzsöny

Túrék a Börzsönyben, Börzsönyi túra ismertetők.
Budai-hegység tájegység képe

Budai-hegység

Túráink a Budai-hegységben, turista ösvények, kirándulások.
Bükk tájegység képe

Bükk

A Bükk-hegységi túráink, kirándulásaink leírása, túra útvonalak, ismertetők.
Cserehát tájegység képe

Cserehát

Cserehátot érintő túráink, a turista ösvények leírása.

Cserhát

Túrák a Cserhátban, Cserháti túrák ismertetője.
Egyéb tájegység képe

Egyéb

Egyéb, hegységhez, dombsághoz nem köthető túráink ismertetése
Gödöllõi tájegység képe

Gödöllői

Túrák a Gödöllői-dombság területéhez köthetően.

Gerecse

A Gerecse területét érintő túrák, kirándulás leiírások.

Kőszeg

A Kőszegi-dombság területén áthaladó túra útvonalak.
Kárpátok tájegység képe

Kárpátok

a Kárpátokat érintő túráink, kirándulások a Kárpátokban.

Kemeneshát

Kemenesháti kirándulások, túrista ösvények, túrák.
Mátra tájegység képe

Mátra

A Mátrában túráztunk, Mátrai kirándulások leírása.

Mecsek

Túráink a Mecsekben, turista ösvények, túra útvonalak.
Pilis tájegység képe

Pilis

A Pilisi-hegységet érintő túra útvonalaink. Bejárt turista ösvények.
Szekszárdi-hegység tájegység képe

Szekszárdi-hegység

A Szekszádi-hegységben megtett túráink leírása.

Velencei-hegység

Túrák, turista ösvények a Velencei-hegységben, saját élményeink.ű
Vértes tájegység képe

Vértes

A Vértes-hegység és a hozzá kapcsolaható túráink, turista útvonalak.

Villányi-hegység

Amikor a Villányi-hegységben és környékén kirándultunk.

Visegrádi-hegység

Turista ösvények a Visegrádi-hegységhez köthetően.

Zalai-dombság

A Zalai-Dombság területéről szóló kirándulások, túrák leírása.
Zempléni-hegység tájegység képe

Zempléni-hegység

Amikor a Zemplénben túráztunk, turista utak leírása.

További túra helyszín, leírás

Egyéb túra , turista tudnivalók

A turista tízparancsolata.
Túra-, turistajelzések. Turista induló csomag. Turista térkép jelzések.
Turista térkép jelzések, kis összefoglaló térkép olvasáshoz.
Túrázással kapcsolatos weboldalak gyüjteménye.
Turistaház, kulcsosház, szálláshely - saját tapasztalaim
Az erdő fohásza - A turizmus alapja
Turista mozgalmak, jelvényszerző túramozgalom kiírások
Várak, vár látogatás túra
Hungary Card, Magyarországi turizmus kártya, saját tapasztalok, és felhasználás
Kisvasút, erdei vasút tapasztalataim
Turista hírek, információk
Turista. A kifejezés mit takar?